18.10.06

REVISTA MARATHON CATALUNYA


Ja podeu trobar als quioscos la revista Marathon Catalunya. Teniu tota la informació de les curses més importants de Catalunya i un resum dels Europeus disputats a Goteborg aquest estiu. Hi ha moltes fotografies, calendari de curses i caminades i classificacions.

17.10.06

EL LECTOR. BERNHARD SCHLINK


Avui us vull recomanar un llibre titulat El lector de Bernhard Schlink. A mi me’l va recomanar un company de feina a l’estiu de l’any 2004. Es tracta d’un llibre relativament curs (200 pàgines) i de lectura ràpida.

Tracta sobre la relació eròtica que s’estableix entre un noi de quinze anys i una dona de trenta-sis. Abans de fer l’amor ella sempre li demana al noi que li llegeixi, en veu alta, un fragment de Schiller, Goethe, Tolstoi, Dickens ...

Aquest ritual es repeteix durant mesos dins que ella desapareix sense deixar cap rastre. Set anys després, el noi, estudiant de Dret, assisteix a un judici de cinc dones acusades de crims de guerra nazis i de ser les responsables de la mort de diverses persones al camp de concentració en el que feien de guardianes.

Una d’aquestes acusades és la dona que va estimar. El jove es debat entre els records i la necessitat de justícia; tracta de comprendre com una dona tan dolça va estar capaç de cometre aquelles atrocitats.

És una història d’amor, horror, ferides obertes per la guerra i una generació d’alemanys perseguits per un passat que no van viure directament.

16.10.06

RETOS DE FUTURO EN EL ROL DEL DIRECTIVO PÚBLICO

A continuació podeu llegir un fragment d'un article que vaig escriure sobre lideratge que finalment es va traduir al català i es va presentar com aportació al II Congrés Català de Gestió Pública:

LIDERAZGO INTEGRAL

La palabra liderazgo se ha empleado, muy habitualmente, de manera indiscriminada en diversos ámbitos y esto ha hecho que su significado se haya ido difuminando. Apelando a su sentido más profundo, liderazgo se vincula a una idea relativa a “ser profundamente humano en cada momento”.

La doctrina ha señalado, entre otras, cuatro características generales del líder, esto es:
- Modifican el entorno donde se mueven
- Captan y retienen la atención, provocan y mantienen altos los ánimos
- Influyen en las conductas y pensamientos de otros
- Poseen una gran capacidad para movilizar

En estos momentos de cambios constantes y cada vez más rápidos, donde las exigencias ciudadanas se hacen más complejas y por tanto las respuestas han de ser multipolares, las antiguas formas de autoridad, basadas en el respeto a las órdenes del superior y en el control, están dando paso a otro tipo de relaciones propiciadas por las habilidades del líder.

Como dice Quim Brugué, las organizaciones han de pasar de unas relaciones basadas en la autoridad y la dirección a otras basadas en la mediación y en la confianza.

LA PREGUNTA CLAVE

Si en cualquiera de nuestras organizaciones preguntamos a alguno de los empleados cuál es el propósito de su organización, encontraremos diversidad de opiniones derivadas de la indefinición de los objetivos o de la inexistencia de hábitos de comunicación eficaces.

No existe, en la mayoría de los casos, una definición de una misión integradora, ni un enfoque inteligente. La cultura predominante se caracteriza por el control, la rivalidad y la confusión.

14.10.06

MALNUTRICIÓ I OBESITAT

Avui, en una entrevista a La Vanguardia, l’expert en nutrició mundial, José Maria Bengoa, adverteix que malnutrició i obesitat són les dues cares d’una mateixa moneda. Una família que no s’alimenta correctament té fills desnodrits i fills obesos. I no cal anar al tercer món per comprovar-lo.

A la moda del menjar ràpid ell l’anomena la nutrició del silenci. Abans s’anava a la botiga a comprar i es parlava amb els veïns i amb els venedors. Després la família es reunia al voltant de la taula i es conversava sobre com havia anat el dia, s’explicaven penes i alegries.

A l’actualitat anem a comprar al supermercat en silenci, no parlem amb ningú. Arribem a casa, obrim la nevera, agafem un menjar preparat i després d’un minut al microones ens posem a menjar davant de la tele, en silenci.

La solució que planteja Bengoa és tornar a menjar en família, recuperant l’ordre i els tres àpats al dia.
Per cert, el 16 d'octubre és el Dia mundial de l'Alimentació. Us racomano que us informeu de les Jornades de Salut i Alimentació que organitza l'Ajuntament de Mataró.

13.10.06

EL BON GOVERN

Els passats 2 i 3 d’octubre es van celebrar a Sant Sebastià unes jornades, organitzades per la FEMP (Federació Espanyola de Municipis i Províncies) que sota el títol “El bon govern” pretenien posar a debat temes com la qualitat de la democràcia, liderat polític, ètica, corrupció, clientelisme, participació i models de gestió.

Una de les intervencions més destacades va ser la de Fernando Vallespín Oña, Catedràtic de Ciència Política i de l’Administració i Director del CIS, va parlar de la qualitat de la democràcia diferenciant dos tipus d’elements necessaris per assolir-la. Uns, que ell anomena el “software”, com ara la rendició de comptes (transparència), una societat civil robusta i independent, la cultura del diàleg (confiança i crítica) i lliure accés a la informació. Els altres, “hardware”, serien els valors centrals de la democràcia: el principi de ciutadania (igualtat política entre ciutadans), deliberació oberta abans de la presa de decisions, una elevada participació ciutadana (respecte per tots el posicionaments) i el pluralisme institucional.

El camí envers aquesta democràcia de qualitat no és fàcil, està farcit de problemes que podem percebre diàriament. L’anomenada mediocràcia o democràcia mediàtica a on els mitjans dicten en bona part l’agenda política, la tecnocràcia o la complexitat dels problemes i de les solucions, la crisi dels partits polítics (percepció o realitat), la crisi d’allò públic (apatia envers la política), també la mundialització i finalment, problemes que podríem anomenar d’identitat (el ser sobre l’escollir).

Davant d’aquest panorama, la participació ciutadana pot ser la peça fonamental per assolir la democràcia de qualitat que necessitem. La participació ha de permetre recuperar la confiança en la política i els polítics. Però la participació no pot limitar-se a les eleccions per escollir als nostres representants, tampoc és només rebre informació, opinar o presentar al·legacions.

La participació ha de tenir una dimensió transversal; “fer ciutat”, garantir la convivència cívica, generar canvis, transformar les nostres ciutats és una tasca col·lectiva que correspon a institucions i ciutadans.

Free Web Site Counter Web Site Counter Blog Directory Blog Directory hit counter Blogger.com